اصلی ترین دلایل روشن نشدن یخچال

ممکن است شما یک روز از خواب بیدار شوید و بفهمید که یخچال خراب شده است یا شاید یخچال در زمان فعالیت به طور اتفاقی خاموش گردد و دیگر روشن نشود. قطعا این مشکل شما را گیج می کند که چه شده است و برای یخچال من چه مشکلی ایجاد شده است! در ادامه این مقاله از شرکت اینترنتی تعمیرات لوازم برقی منزلی همراه ما باشید.
اصلی ترین دلایل روشن نشدن یخچال فریزر عبارتند از:
اختلال در جریان برق یخچال
وجود ایراد در رله استارت یا اورلود overload
وجود مشکل در بخش کنترل سرما و دما
خرابی برد کنترل الکترونیک یخچال

اختلال در جریان برق یخچال

نخستین و راحت ترین دلیل روشن نشدن یخچال می‌تواند اختلال جریان برق باشد. شاید خیلی راحت به نظر بیاید، اما گاهی اوقات همین مسئله ساده می‌تواند علت کار نکردن یخچال شما باشد. برای بررسی این مشکل موارد زیر را بررسی کنید:

  • از متصل بودن دو شاخ به پریز مطمئن بشوید.
  • از سالم بودن پریز برق اطمینان حاصل فرمایید.
  • کنتور و فیوز برق را چک کنید.

در صورتی که اطمینان حاصل کردید که یخچال به برق متصل است و کنتور برق منزل مشکلی ندارد، می‌توانید این دلیل روشن نشدن یخچال را از لیست خود خط بزنید و سایر موارد را چک کنید.

وجود ایراد در رله استارت یا اورلود overload

رله اورلود یک بخش محافظتی بوده که در مدار کمپرسور یخچال قرار می گیرد. برق از طریق قطعه اورلود به سیم پیچی کمپرسور موتور وارد می گردد و از رله جهت وارد کردن سیم پیچی استارت به مدار استفاده می‌شود تا وقتی که کمپرسور به سرعت مناسب دست یابد. در صورتی که فن‌ها در حال فعالیت می باشند و کمپرسور آغاز به کار نمی‌کند و یا اینکه صدایی کلیک مانند شنیده می‌شود، رله اورلود را چک کنید و ببینید که زیادی داغ شده است یا خیر!.

در یخچال‌های امروزی رله اورلود اغلب یک قسمت ترکیبی بوده که به کنار کمپرسور وصل شده است. می‌توانید یخچال را از برق بکشید و با یک مولتی متر رله و اورلود را بررسی نمایید.

افزون بر این، کمپرسور یخچال بدون خازن استارت نمی‌تواند روشن بشود. در نهایت، باید این خازن را بررسی کنید تا بیش از حد داغ نباشد و در صورتی که خراب شده است باید آن را عوض کنید.

ولی در صورتی که رله، اورلود و خازن استارت سالم می باشند، پیشنهاد ما این است که جهت رفتن به مرحله بعدی و عیب یابی روشن نشدن یخچال حتما با نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی در تماس باشید. چون در مرحله بعدی نیاز است که با ولتاژ واقعی برق کار شود. در صورتی که آماتور هستید، برای حفظ سلامتی خود پیشنهاد می‌شود مراحل بعدی را امتحان نکنید.
در یخچال های بکو BEKO در صورتی که با مشکل جدی در رله استارت یخچال مواجه شدید سریعا با نمایندگی اصلی تعمیرات یخچال بکو در منزل تماس بگیرید.

وجود مشکل در بخش کنترل سرما و دما

کنترل سرما یا کلد کنترل یک کلید کنترل دما می باشد که برق را به مدار کمپرسور و فن‌ها می‌رساند. در صورتی که یخچال شما روشن نمی‌شود و فن‌ها هم فعالیتی ندارند، شاید کلید کنترل خراب شده باشد.

جهت بررسی این مشکل می‌توانید دکمه‌ای که برای بالا و پایین بردن دمای یخچال استفاده میگردد را چک کنید. این دکمه در اغلب یخچال‌ها در درون یخچال و روی کنترل پنل قرار دارد.

جهت برطرف کردن دلیل روشن نشدن یخچال خود نخست یخچال را از برق بکشید و پنل رویی جعبه کنترل را بردارید. کلید کنترل دما را از جایش خارج نموده و بعد از آن با استفاده از یک مولتی متر جریان را در حالی که کلید را به سمت دمای سردتر می‌چرخاندی بررسی کنید. همان گونه که به سمت پایین می‌چرخانید باید کلید بسته شود. اگر این اتفاق نیفتد باید کلید کنترل دما عوض شود.

خرابی برد کنترل الکترونیک یخچال


مواردی که گفته شد تماما شامل علت روشن نشدن یخچال می‌شوند. ولی در صورتی که همه موارد بالا را بررسی کردید و متوجه عیب خاصی در آن‌ها نشدید، جایی بعدی که باید بررسی کنید برد کنترل یخچال می باشد.

در صورتی که یک یخچال نو دارید، کمپرسور، فن ها، سیستم دی فراست و دما همگی می‌توانند تحت کنترل برد کنترل الکترونیک باشند. این مورد سبب می‌شود که کار تعمیرات در منزل خیلی سخت شود و تنها از دست نیرو متخصص بر آید. افزون بر این، برد یخچال قطعه‌ای گران قیمت بوده که باید زمان کار با آن جانب احتیاط رعایت گردد.

در صورتی که یخچال روشن نمی‌شود، اطمینان حاصل کنید که برق به کمپرسور وارد نمی‌شود و در عوض به برد الکترونیک وارد می‌شود. کلید‌های خارجی را چک کنید. یخچال را از برق بکشید و برد را برای شواهد سوختگی یا اتصالی بررسی نمایید.
در صورتی که تعمیرکار نمایندگی تعمیرات رسمی یخچال به این نتیجه رسید که برد دیگر کار نمی کند باید بر یخچال را عوض کنید. 

Comments

Popular posts from this blog

آشنایی با برند پارس خزر

معرفی اجزا و قطعات دستگاه اسپرسو ساز

از کجا بفهمیم جاروبرقی خراب شده است؟